Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

Διδακτορική διατριβή τής Άννας Κουλικούρδη με θέμα «Πληροφοριακή Συμπεριφορά των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) και οι Υποστηρικτικές Τεχνολογίες σε Περιβάλλον Βιβλιοθηκών». Τριακοστό πέμπτο μέρος (Κεφάλαιο ένατο: Βιβλιοθήκες & η Σχέση τους με τα ΑμεΑ & τις ΥΤ - Σχολικές βιβλιοθήκες & ΑμεΑ).

Σχολικές βιβλιοθήκες & ΑμεΑ

Ενώ μέχρι στιγμής διαπιστώνει κανείς πως o ερευνητής μπορεί να εντοπίσει στη βιβλιογραφία αρκετά παραδείγματα και πρωτοβουλίες διαφόρων ακαδημαϊκών και δημοσίων βιβλιοθηκών, αντίθετα είναι πολύ δύσκολο να εντοπίσει αναφορές σε σχολικές βιβλιοθήκες εξοπλισμένες με ΥΤ για μαθητές με αναπηρία. Αυτό ίσως να εξηγείται διότι οι ΥΤ αποτελούν ένα σχετικά νέο και ραγδαία αναπτυσσόμενο χώρο της εξειδικευμένης εκπαιδευτικής τεχνολογίας και επιπλέον, πολλοί ειδικοί εκπαιδευτές είναι ανενημέρωτοι για την ποικιλία αυτών των επιλογών που υπάρχουν (Hopkins, 2004).

Οι λόγοι όμως για τους οποίους μια σχολική βιβλιοθήκη πρέπει να παρέχει ΥΤ είναι πολλοί και σημαντικοί:

• Οι μαθητές αναπτύσσουν και βελτιώνουν τις επιδεξιότητές τους. Όλοι οι μαθητές θέλουν να νιώθουν ικανοί να θέτουν στόχους και να τους πετυχαίνουν διότι αυτό τους δίνει ισχυρότατο κίνητρο.

• Οι ΥΤ ενισχύουν την ικανότητα και αποδοτικότητα, την αυτο‐εκτίμηση, τον αυτοσεβασμό και την αυτοδυναμία των μαθητών με αναπηρία διότι μειώνουν το φόβο και την απογοήτευση που νιώθουν όταν πρέπει να στηρίζονται σε τρίτους.

• Οι μαθητές με αναπηρία αποκτούν κοινωνική ταυτότητα, ικανότητα για επικοινωνία, πρόσβαση στην πληροφορία και δυνατότητες ακαδημαϊκής προόδου.

• Οι ΥΤ λύνουν αρκετά προβλήματα που αντιμετώπιζαν μέχρι τώρα οι μαθητές και επιπλέον παρέχουν εξειδίκευση.

• Οι τεχνολογίες αυτές προωθούν την αυξημένη αλληλεπίδραση με άλλους συμμαθητές τους, αποτρέποντας έτσι τον κοινωνικό αποκλεισμό. Επίσης, όταν η λοιπή σχολική κοινότητα βλέπει τα επιτεύγματα των μαθητών με αναπηρία, αυτό συμβάλλει στην αυξανόμενη ενημέρωση και απομυθοποίηση των αναπηριών.

• Τέλος, οι ΥΤ αποτελούν εργαλεία δια βίου εκπαίδευσης.

Ωστόσο οι επιλογές βιβλίων στις σχολικές βιβλιοθήκες μέσης εκπαίδευσης (σύμφωνα με έρευνες επιστημόνων στη σχετικά κοινωνικά ευαισθητοποιημένη σε θέματα αναπηρίας Αμερική) κατέδειξαν ότι η μεγάλη πλειονότητα των μυθιστορημάτων που δίνονταν στους μαθητές παρήγαγαν ψευδή, στερεοτυπική εικόνα για τον άνθρωπο με αναπηρία. Από την επιλογή των βιβλίων απουσίαζε πλήρως η πραγματική γνώση για την αναπηρία, ακόμη και σε περιπτώσεις σχολείων που φιλοξενούσαν σημαντικό αριθμό μαθητών με αναπηρία.

Ακόμη και στα κόμικς προβάλλεται μια στερεοτυπική εικόνα για τα ΑμεΑ. Δηλαδή το ποσοστό των κακών ανθρώπων με αναπηρία είναι τριπλάσιο ή και τετραπλάσιο του αντίστοιχου των ανθρώπων χωρίς αναπηρία. Αφετέρου, κανένας άνθρωπος με αναπηρία δεν παρουσιάζεται με ουδέτερο τρόπο, ως ένας μέσος άνθρωπος. Σημαντικοί ερευνητές όπως ο αμερικάνος Elliot (το 1982) εκτιμούν ότι η λογοτεχνία υπήρξε διαχρονικά “προμαχώνας παραπληροφόρησης” αναφορικά με την αληθινή εικόνα του ανθρώπου με αναπηρία.

Για όλα τα παραπάνω, οι σχολικοί βιβλιοθηκονόμοι πρέπει να αλλάξουν αυτή την επικρατούσα αντίληψη και να περάσουν το μήνυμα ότι είναι επίσης υπεύθυνοι για την εκπαίδευση όλων των μαθητών. Η Wesson προτείνει πως οι σχολικοί βιβλιοθηκονόμοι μπορούν από μόνοι τους να φροντίσουν να ενημερώνονται για τα ΑμεΑ, τις ΥΤ, κ.ά. επισκεπτόμενοι άλλες σχολικές βιβλιοθήκες που εξυπηρετούν μαθητές με αναπηρία ή αναλαμβάνοντας έρευνα στο πλαίσιο της δικής τους βιβλιοθήκης (Wesson, 1995). Στην Αυστραλία υπάρχουν κάποια προγράμματα βελτίωσης του προσωπικού στην εξυπηρέτηση των ΑμεΑ αλλά κανένα από αυτά δεν έχει απευθυνθεί σε σχολικούς βιβλιοθηκονόμους. Γι’ αυτό το να αναλάβει ο κάθε βιβλιοθηκονόμος τη δική του εξέλιξη και ενημέρωση είναι η πιο βιώσιμη και ρεαλιστική λύση (Murray, 1999).

Πέρα από τις ανάγκες βελτίωσης του προσωπικού, οι σχολικοί βιβλιοθηκονόμοι χρήζουν εκπαίδευσης όσον αφορά στη διαμόρφωση της πολιτικής, της διαχείρισης συλλογών και των απαιτήσεων της τεχνολογίας. Παραδείγματος χάρη, πολύ λίγες σχολικές βιβλιοθήκες στην Αυστραλία διαθέτουν επίσημη πολιτική, ακόμη και αυτές που διαθέτουν υποδειγματικούς βιβλιοθηκονόμους στο προσωπικό τους. Επίσης, μόνο ένας μικρός αριθμός σχολικών βιβλιοθηκών παρέχει ΥΤ.

Όσον αφορά τις παιδικές βιβλιοθήκες, οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν τα κύτταρα μιας ευρύτερης ενσωμάτωσης και επικοινωνίας ανάμεσα στα αρτιμελή παιδιά και στα παιδιά με αναπηρία, υπάρχουν μηδαμινές αναφορές. Η εξυπηρέτηση των αναγκών των παιδιών με ποικίλες αναπηρίες δεν είναι εύκολη υπόθεση για τον βιβλιοθηκονόμο, γι’ αυτό πρέπει καθένας να βρει το δικό του τρόπο να τα προσεγγίσει, να κατανοήσει τις ιδιαιτερότητες των αναγκών τους και να δημιουργήσει μεθόδους συνεργασίας μαζί τους.