Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download
Διδακτορική διατριβή τής Άννας Κουλικούρδη με θέμα «Πληροφοριακή Συμπεριφορά των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) και οι Υποστηρικτικές Τεχνολογίες σε Περιβάλλον Βιβλιοθηκών». Εικοστό μέρος (Κεφάλαιο τέταρτο: Πληροφοριακή Συμπεριφορά των ΑμεΑ - Άτομα με Χρόνιες Συνθήκες Αναπηρίας).

 

Άτομα με Χρόνιες Συνθήκες Αναπηρίας
Τέλος, γίνεται μια σύντομη αναφορά στα άτομα με χρόνιες συνθήκες αναπηρίας. Παρόλο που μια χρόνια αναπηρία έχει επίδραση σε όλους τους τομείς της ζωής και δημιουργεί μια ευρεία ποικιλία πληροφοριακών αναγκών, η βιβλιογραφία που μελετά την πληροφοριακή συμπεριφορά τους περιορίζεται ως επί το πλείστον στις ιατρικές πληροφορίες μόνο & την προσεγγίζει μέσα από μια ιατρική οπτική.
Οι μέχρι τώρα έρευνες για τη γνώση και την εκπαίδευση των ατόμων με χρόνιες συνθήκες αναπηρίας προσέγγιζαν το πρόβλημα καθαρά ιατρικά, συσχετίζοντας τη γνώση για την αναπηρία με ιατρικά αποτελέσματα. Παρομοίως η περισσότερη βιβλιογραφία για τις πληροφοριακές ανάγκες των ατόμων αυτών περιορίζεται στις ιατρικές πληροφορίες, παρόλο που μια χρόνια αναπηρία έχει επίδραση σε όλους τους τομείς της ζωής και δημιουργεί μια ευρεία ποικιλία πληροφοριακών αναγκών [Social Policy Research Unit (SPRU) of the University of York, 2000].
Οι πληροφοριακές ανάγκες των ανθρώπων με χρόνιες αναπηρίες μπορούν να κατηγοριοποιηθούν στις ιατρικές πληροφοριακές ανάγκες (medical information needs) και στις ψυχο‐κοινωνικές πληροφοριακές ανάγκες (psycho‐social information needs). Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει πληροφορίες που τους βοηθούν να συνειδητοποιούν την κατάστασή τους, π.χ. γνώση της ανθρώπινης βιολογίας. Οι λιγότερο ενημερωμένοι χρειάζονται βασικές πληροφορίες για την αναπηρία τους, ενώ οι περισσότερο κατατοπισμένοι θέλουν απαντήσεις σε πιο λεπτομερή και συγκεκριμένα ερωτήματα.
Η δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνει τις πληροφορίες που φέρνουν το άτομο με αναπηρία αντιμέτωπο με καταστάσεις και συναισθήματα που απορρέουν από την χρόνια αναπηρία του. Παραδείγματος χάρη πώς να αντιμετωπίζει αρνητικά συναισθήματα, να ζει με αναπάντητα ερωτήματα και με φυσικά συμπτώματα, πώς να συναναστρέφεται με συνομήλικους και γονείς, πώς να τα καταφέρνει στο σχολείο και με άλλες κοινωνικές καταστάσεις, πώς να διατηρεί μια θετική στάση και να σχεδιάζει για το μέλλον, κ.ά. Και οι δυο κατηγορίες αναγκών είναι το ίδιο σημαντικές.
Οι διαφορετικές πληροφοριακές ανάγκες καλύπτονται από διαφορετικές πληροφοριακές πηγές (π.χ. επαγγελματίες γιατρούς, γραπτό υλικό, άτομα με την ίδια αναπηρία, βιβλιοθήκες, κ.ά.). Παραδείγματος χάρη τα βιβλία αποτελούν σημαντική αλλά όχι δημοφιλή πηγή πληροφοριών. Για άλλους οι εικόνες, τα διαγράμματα και οι στατιστικές πληροφορίες για την πρόγνωση, τα συμπτώματα και τα αποτελέσματα της αναπηρίας είναι οι πιο χρήσιμες πλευρές της γραπτής πληροφορίας για τα άτομα με χρόνιες αναπηρίες. Το Διαδίκτυο έχει τη δυναμική να αποτελέσει πηγή ιατρικών και ψυχο‐κοινωνικών πληροφοριών αλλά δεν είναι ακόμη ευρέως προσβάσιμο στα άτομα αυτά. Για να επικοινωνήσουν με άλλα άτομα που πάσχουν από την ίδια αναπηρία, χρησιμοποιούν το τηλέφωνο, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και το Διαδίκτυο. Οι νέοι που επίσης βιώνουν τις ίδιες αναπηρίες (ομοιοπαθούντες) αποτελούν μια μοναδική πηγή ιατρικής και ψυχοκοινωνικής πληροφορίας για τα εν λόγω άτομα.
* Τα παραπάνω αποτελέσματα προήλθαν από ένα ερευνητικό πρόγραμμα που διενεργήθηκε για 28 μήνες στα τέλη του 1997 και στο οποίο συμμετείχαν 63 νέοι άνθρωποι ηλικίας 10‐12 και 14‐16.

Ηλικιωμένα Άτομα
Η γήρανση συνοδεύεται με την απόκτηση προοδευτικά πολλαπλών καταπτώσεων σε δεξιότητες, οι οποίες έχουν να κάνουν με την όραση, την ακοή, την κίνηση, τη γνωστική αντίληψη, κ.ο.κ. Ο συνδυασμός όλων αυτών μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική συνολική απώλεια ικανοτήτων και ανάγκη υποστήριξης. Γι’ αυτό είναι διαπιστωμένο πως οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό χρηστών και καταναλωτών προϊόντων προσαρμοσμένης και βοηθητικής τεχνολογίας. Ωστόσο στην εργασία αυτή δεν θα γίνει αναφορά στα άτομα που αδυνατούν να πάνε ή να χρησιμοποιήσουν τη βιβλιοθήκη λόγω περιορισμών που απορρέουν από τα γηρατειά. Άλλωστε τα ηλικιωμένα άτομα δεν αντιμετωπίζουν τους εαυτούς τους ως ΑμεΑ και συχνά προσβάλλονται από τον χαρακτηρισμό αυτό (Kendall, 1996).