Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download
Διδακτορική διατριβή τής Άννας Κουλικούρδη με θέμα «Πληροφοριακή Συμπεριφορά των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) και οι Υποστηρικτικές Τεχνολογίες σε Περιβάλλον Βιβλιοθηκών». Ενδέκατο μέρος (Κεφάλαιο τέταρτο: Πληροφοριακή Συμπεριφορά των ΑμεΑ - Άτομα τυφλοκωφά).
Άτομα Τυφλοκωφά
Στο κεφάλαιο αυτό μελετάται η ομάδα των τυφλοκωφών ατόμων, που φέρουν την πιο σοβαρή πληροφοριακή αναπηρία μιας και τα μάτια και τα αυτιά, τα σημαντικότερα δηλαδή όργανα πληροφόρησης, δεν λειτουργούν παράλληλα.
Τα τυφλοκωφά άτομα (deafblind) είναι μια ομάδα ατόμων με αναπηρία όπου η πρόσβαση στην πληροφορία είναι πολύ δύσκολη από τη στιγμή που και τα μάτια και τα αυτιά, τα σημαντικότερα δηλαδή όργανα πληροφόρησης, είναι κατεστραμμένα παράλληλα. Η τυφλοκώφωση είναι μια πολύ σκληρή αναπηρία καθότι τα άτομα αυτά ζουν σε ένα κόσμο “σιωπηλής νύχτας”, γι’ αυτό και η εκπαίδευσή τους πρέπει να είναι τέτοια ώστε να εμπλουτίζει τον κόσμο αυτής της απομόνωσης. Παρόλα αυτά η βιβλιογραφία δείχνει πως δεν υπάρχει σχεδόν καμία πηγή και κανένα υλικό το οποίο να ασχολείται με την “αναγνωστική” εκπαίδευση των παιδιών που έμειναν τυφλοκωφά σε μικρή ηλικία (Fukushima, 1993).
Τα περισσότερα τυφλοκωφά άτομα εκπαιδεύονται είτε σε σχολείο για τυφλούς είτε σε σχολείο για Κωφούς με άλλους μαθητές που φέρουν αναπηρία όρασης ή ακοής. Η πλειονότητα αυτών δεν έχει την ευκαιρία να λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση, αποκατάσταση, κοινωνική πρόνοια και δυνατότητα εξεύρεσης εργασίας.
Οι τυφλοκωφοί φέρουν σοβαρή πληροφοριακή αναπηρία (information disability), η οποία διαφέρει από αυτή των ατόμων με μια μόνο αναπηρία. Δεν μπορούν να επικοινωνήσουν προφορικά ούτε να λάβουν οπτικές πληροφορίες, γι΄ αυτό και πολλές φορές οδηγούνται σε πνευματική μοναξιά (mental loneliness) και κρίσεις. Οι περισσότεροι μπορούν να διαβάσουν και να γράψουν σε braille, γι’ αυτό το braille αποτελεί την πιο σημαντική “γέφυρά” τους στην πληροφορία. Όσοι όμως δεν χρησιμοποιούν κανέναν από τους δυο τρόπους, στηρίζονται σε διερμηνείς και βοηθούς, οικογενειακά μέλη ή φίλους. Επειδή οι χρήστες αυτοί στερούνται δυο εκ των βασικότερων αισθήσεων, το προσωπικό της βιβλιοθήκης πρέπει να εντοπίσει ποια είναι η πιο δυνατή τους αίσθηση ώστε να την εκμεταλλευτεί. Μια βασική επικοινωνιακή επιδεξιότητα στην οποία πρέπει να εκπαιδευτεί το προσωπικό είναι να χαράσσει κεφαλαία γράμματα στην παλάμη του χρήστη, ένα γράμμα κάθε φορά. Αυτό είναι χρήσιμο για όσους χρήστες χρησιμοποιούν την απτική νοηματική γλώσσα (“tactile sign language”‐ κοινό μέσο επικοινωνίας που χρησιμοποιείται από τους τυφλοκωφούς) ή για όσους βιβλιοθηκονόμους δεν ξέρουν καθόλου νοηματική.
Για τα τυφλοκωφά άτομα, το διάβασμα και η πληροφόρηση είναι μια μέθοδος να βιώσουν τον κόσμο και να εμπλουτίσουν τη ζωή τους χωρίς να καταφεύγουν στην βοήθεια των άλλων. Παρόλα αυτά οι τυφλοκωφοί δεν διαβάζουν βιβλία. Πιθανότατα αυτό να οφείλεται στο μικρό λεξιλόγιο το οποίο διαθέτουν και το οποίο είναι σίγουρα ένας ανασταλτικός παράγοντας.
Επίσης, τα τυφλοκωφά άτομα σε μικρή ηλικία δεν έχουν ενδιαφέρον να διαβάσουν βιβλία γιατί δεν είχαν ποτέ τη δυνατότητα είτε να δουν ένα βιβλίο εικόνων είτε να ακούσουν την αφήγηση μιας ιστορίας βιβλίου. Δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος τύπος υλικού που να εξυπηρετεί τις ανάγκες της τυφλοκωφής κοινότητας και τον οποίο θα προμηθευτεί η βιβλιοθήκη. Κάποιοι Κωφοί μπορούν να διαβάζουν τα χείλη και το έντυπο, κάποιοι άλλοι γνωρίζουν τη νοηματική και άλλοι όχι. Από την άλλη πολλοί τυφλοί προτιμούν το braille. Για τα τυφλοκωφά όμως άτομα που συνδυάζουν όλα τα παραπάνω, δεν υπάρχει μια ενιαία λύση, που να καλύπτει τις ανάγκες τους. Γι’ αυτό το προσωπικό πρέπει να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνουν την πληροφορία και να τους βοηθήσει να απολαύσουν την ανάγνωση και τις υπηρεσίες που παρέχει η βιβλιοθήκη.
Ωστόσο, το αισιόδοξο είναι πως τα παιδιά που μένουν τυφλοκωφά μετά την απόκτηση της βασικής γλωσσικής τους ικανότητας, μπορούν να δυναμώσουν την αναγνωστική τους ικανότητα με μεθόδους που αρμόζουν σε τυφλούς ή Κωφούς.