Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

Ένα από τα δυσκολότερα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ένα άτομο με αναπηρία είναι η αρνητική στάση της κοινωνίας απέναντί του. Έτσι, το 2008 η Αθηνά Κρητικού ίδρυσε το ΣΚΕΠ, με σκοπό την κοινωνική ένταξη των νέων με αναπηρία και όραμα μια κοινωνία όπου όλοι θα αισθάνονται αποδεκτοί και χρήσιμοι, όπου όλοι μοιράζονται το ίδιο όνειρο: «Να δημιουργήσουμε μια κοινωνία για όλους, μαθαίνοντας όλοι μαζί το “εγώ” να γίνεται “εμείς”» εξηγεί η διευθύντρια επικοινωνίας και εξεύρεσης πόρων του συλλόγου, Ιλεάνα Βασδέκη.

Dream Team: Άτομα με αναπηρία που θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο

Από τη Ντέπυ Κουρέλλου

Ο ΣΚΕΠ (Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους) ξεκίνησε από μια απορία… Πώς γίνεται πάνω από 10% του πληθυσμού να είναι άτομα με αναπηρία κι όμως εμείς σπάνια να τους συναντάμε; Η απάντηση ήρθε γρήγορα και ξεκάθαρα. Ένα από τα δυσκολότερα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ένα άτομο με αναπηρία είναι η αρνητική στάση της κοινωνίας απέναντί του. Έτσι, το 2008 η Αθηνά Κρητικού ίδρυσε το ΣΚΕΠ, με σκοπό την κοινωνική ένταξη των νέων με αναπηρία και όραμα μια κοινωνία όπου όλοι θα αισθάνονται αποδεκτοί και χρήσιμοι, όπου όλοι μοιράζονται το ίδιο όνειρο: «Να δημιουργήσουμε μια κοινωνία για όλους, μαθαίνοντας όλοι μαζί το “εγώ” να γίνεται “εμείς”» εξηγεί η διευθύντρια επικοινωνίας και εξεύρεσης πόρων του συλλόγου, Ιλεάνα Βασδέκη.

Τα προγράμματα του σωματείου έχουν εγκριθεί από το υπουργείο Παιδείας, παρέχονται δωρεάν, έχουν πανελλαδική εμβέλεια και υλοποιούνται από συνεργάτες του ΣΚΕΠ με αναπηρία, όπως ο Παναγιώτης Πιτσίνιαγκας. Ο Παναγιώτης είναι συντονιστής βιωματικών παρεμβάσεων – motivational speaker και προστέθηκε στην παρέα του ΣΚΕΠ το 2009. Την επόμενη χρονιά ανέλαβε ταυτόχρονα το συντονισμό των βιωματικών παρεμβάσεων. Έχει σπουδάσει στη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Ο Παναγιώτης απέκτησε κινητική αναπηρία στα 21 του χρόνια, μετά από τροχαίο. Από την άλλη, ο Βαγγέλης Αυγουλάς αποδεικνύει με τη ζωή και το έργο του πως δεν υπάρχουν περιορισμοί για τους ανθρώπους με προβλήματα όρασης, αν αποφασίσουν πως η ζωή τούς ανήκει. Ο Βαγγέλης εργάζεται ως δικηγόρος διατηρώντας το δικό του δικηγορικό γραφείο, είναι δημοτικός σύμβουλος στο Ίλιον Αττικής έχοντας διατελέσει και αντιδήμαρχος της πόλης, ενώ σήμερα διατελεί μεταξύ άλλων τακτικός εκπρόσωπος στην Ελλάδα της Διεθνούς Οργάνωσης VIEWS για νέους με προβλήματα όρασης, επικεφαλής της Νεολαίας του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών, πάρεδρο μέλος της Επιτροπής Προσβασιμότητας Φοιτητών με Αναπηρία του Πανεπιστημίου Αθηνών –από την ίδρυσή της–, αντιπρόεδρος του Αθλητικού Νομαρχιακού Σωματείου ΑμεΑ «Τυρταίος» και μέλος της Επιτροπής Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ).

Μια έρευνα του ΣΚΕΠ, που διενεργήθηκε σε συνεργασία με την καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Φρόσω Μόττη-Στεφανίδη, επιβεβαιώνει τη θετική επίδραση της επαφής με νέους με αναπηρίες στη στάση των μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. «Η πιλοτική έρευνα πραγματοποιήθηκε το 2015 σε ένα δείγμα 296 μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι μαθητές συμμετείχαν σε 5 βιωματικά – διαδραστικά εργαστήρια μαζί με νέους με αναπηρία (κινητική, νοητική, αισθητηριακή) από ειδικά σχολεία και κοινωνικούς φορείς. Τα αποτελέσματά της έδειξαν ότι μετά την έκθεση των μαθητών στις συμπράξεις οι στάσεις τους ήταν θετικότερες και ανέφεραν λιγότερα επίπεδα αμηχανίας απέναντι στα άτομα με αναπηρίες. Με αυτό τον τρόπο αναδεικνύεται η σημασία της αλληλεπίδρασης ατόμων με και χωρίς αναπηρία στην καταπολέμηση των προκαταλήψεων και του κοινωνικού αποκλεισμού των νέων με αναπηρία».

Η διεισδυτικότητα του ΣΚΕΠ οφείλεται στους motivational speakers του συλλόγου, ανθρώπους με αναπηρία που επικοινωνούν και ενημερώνουν, όπως ο Δημήτρης Καραναστάσης. Ο Δημήτρης είναι χρήστης αμαξιδίου τα τελευταία έξι χρόνια, κάτοχος διδακτορικού στην Τραπεζική από το Τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής και ερευνητικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου Πειραιώς, όπου διδάσκει σε διδακτορικό και προπτυχιακό επίπεδο. Επίσης, είναι ο διαχειριστικός διευθυντής του Οργανισμού Ανεξάρτητης Διαβίωσης Ελλάδος «i-living», του πρώτου οργανισμού στην Ελλάδα που προωθεί τη φιλοσοφία της ανεξάρτητης διαβίωσης για τα άτομα με αναπηρία.

Από την άλλη, ο Κωνσταντίνος Σαμαράς είναι κωφός από 7 μηνών. Μεγάλωσε σε περιβάλλον ακουόντων διαβάζοντας χείλη και μιλώντας μετά από συστηματική λογοθεραπεία. Είναι χρήστης κοχλιακού εμφυτεύματος από 15 ετών. Αποφοίτησε από το Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά μετά τις πρώτες συναναστροφές του με άτομα με αναπηρία, ειδικότερα με κωφούς στα 20 του, συνειδητοποίησε ότι θέλει να ασχοληθεί με την εκπαίδευση. Συνέχισε στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, από όπου αποφοίτησε, και τώρα κάνει μεταπτυχιακό στην Ειδική Εκπαίδευση. Πλέον είναι χρήστης της ελληνικής νοηματικής γλώσσας, κάτι που τον καθιστά δίγλωσσο κωφό. Ο Στέφανος Βούρος είναι πτυχιούχος του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου στο Τμήμα ΜΜΕ και κάτοχος M.Sc Creative Advertising από το Edinburgh Napier. Από το Σεπτέμβριο του 2012 έχει ενταχτεί στην ομάδα ως motivational speaker. Ο Στέφανος γεννήθηκε χωρίς δάχτυλα στα χέρια και στα πόδια.

Όλοι τους επισκέπτονται σχολεία και μιλάνε με παιδιά, μαθητές και καθηγητές για τη ζωή τους. Μέσω ενός ανοιχτού διαλόγου ενημέρωσης και αφύπνισης, από εμψυχωτές/ομιλητές με αναπηρία, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιδιώκει να αλλάξει το βλέμμα των μαθητών ως προς τη διαφορετικότητα και να τους εισαγάγει στην έννοια της κοινωνικής αποδοχής και ισότητας.

Τι τους ρωτάνε συνήθως τα παιδιά; «Μέσα από την εμπειρία μας, έχουμε καταλήξει ότι τα παιδιά είναι οι καλύτεροι αποδέκτες. Ρωτάνε τα πάντα! Από απλές ερωτήσεις, όπως πώς μπορεί ο Παναγιώτης να βάλει τα παπούτσια και το παντελόνι του, μέχρι το αν μπορούν να βρουν σύντροφο και να κάνουν σεξ. Ενώ σε κάποιους μπορεί να φανεί αγενής αυτή η ερώτηση, για εμάς είναι ένδειξη ότι το παιδί ένιωσε άνετα μαζί μας για να ρωτήσει αυτά τα πράγματα που είχε στο μυαλό του. Είναι κάτι που όλοι το σκέφτονται, όλοι το έχουν ως απορία, αλλά πολύ δύσκολα βρίσκεις την ευκαιρία να ρωτήσεις κάποιον. Το κύριο που αποζητάει ένα παιδί είναι η αποδοχή και πολλές από τις ερωτήσεις που κάνουν αφορούν τις δικές τους ανησυχίες. Μέσα από τις δικές μας απαντήσεις βρίσκουν τρόπο να αντιμετωπίσουν τα δικά τους θέματα» λέει η Ιλεάνα Βασδέκη.

Κι ενώ όλοι θέλουμε να αλλάξει το βλέμμα των ανθρώπων όσον αφορά τη διαφορετικότητα, ο ΣΚΕΠ κάνει κάτι κάτω παραπάνω από το να εύχεται: «Τα δέκα τελευταία χρόνια υλοποιούμε συστηματικά εκπαιδευτικά προγράμματα ενημέρωσης και εξοικείωσης με την αναπηρία, εφαρμόζοντας τη βιωματική μάθηση ως μεθοδολογία. Δίνουμε έμφαση στο σημαντικό ρόλο που παίζει η εμπειρία στη διαδικασία της μάθησης» λέει η Ιλεάνα. Όλα δηλαδή ξεκινούν από τα σχολεία και τους νέους, το μέλλον κάθε κοινωνίας που επιθυμεί και δημιουργεί αλλαγές. «Τα εκπαιδευτικά προγράμματα συνδυάζουν δύο βασικούς άξονες: την ενημέρωση και την αλληλεπίδραση. Ο πρώτος υλοποιείται με εκπαιδευτικά προγράμματα σε μαθητές, στο σχολικό πλαίσιο και σε διδακτική ώρα. Ο δεύτερος με διαδραστικά εργαστήρια εξοικείωσης με τη διαφορετικότητα, στα οποία συμμετέχουν νέοι με και χωρίς αναπηρία, από δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, ειδικά σχολεία και κοινωνικούς φορείς».

Ένα από τα δυσκολότερα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ένα άτομο με αναπηρία δεν είναι τόσο η διαφορετικότητα, όσο η αρνητική στάση της κοινωνίας απέναντί του. Η άγνοια, η αμηχανία, ο φόβος, τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις είναι έννοιες βαθιά ριζωμένες στην κοινωνική αντίληψη, που στιγματίζουν τη διαφορετικότητα. Για αυτό ο ΣΚΕΠ ουσιαστικά καλλιεργεί την αλληλεπίδραση ευπαθών κοινωνικών ομάδων με την ευρύτερη ομάδα των μαθητών αφυπνίζοντας τους μαθητές γενικής αγωγής, και κατ’ επέκταση το άμεσο και έμμεσο περιβάλλον τους, για τη διασφάλιση και απόδοση των βασικών δικαιωμάτων των ανθρώπων με αναπηρία.


ΙΝFΟ

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ενημέρωσης και εξοικείωσης με την αναπηρία «Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο» απευθύνεται σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στο σχολικό πλαίσιο και σε διδακτική ώρα.

ΣΚΕΠ – Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους
Λεβίδου 19Β, Κηφισιά, τηλ. 211-8009876,
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
website: www.skep.gr
f: skep.association
t: @skepassociation

«People»