Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

Διπλωματική εργασία τής Μαρίας Στεργίου με θέμα «Η Πρόσβαση των Ατόμων με Προβλήματα Όρασης σε Χώρους Πολιτισμικού Ενδιαφέροντος: Κοινωνικές & Εκπαιδευτικές Διαστάσεις». Όγδοο μέρος (Πρώτο κεφάλαιο: Θεωρητικό μέρος - Υποκεφάλαιο πέμπτο: Άλλοι Χώροι Πολιτισμικού Ενδιαφέροντος).

1.5. Άλλοι Χώροι Πολιτισμικού Ενδιαφέροντος

Άλλοι χώροι που προσελκύουν τους επισκέπτες για το πολιτιστικό τους ενδιαφέρον είναι, οι εκθεσιακοί χώροι, τα θέατρα, οι βιβλιοθήκες, οι υπαίθριοι αρχαιολογικοί χώροι, οι οποίοι προάγουν την υγιή κι ολοκληρωμένη ανάπτυξη της προσωπικότητας των επισκεπτών, βελτιώνουν την πνευματική τους καλλιέργεια και προπαντός αποτελούν χώρους ψυχαγωγίας. Δικαίωμα λοιπόν στην πληροφορία, στη γνώση και στην ψυχαγωγία έχουν όλοι οι άνθρωποι κι αποτελεί κεκτημένο δικαίωμα να τους επιτρέπεται να απολαύσουν χωρίς φόβο κι ανασφάλεια, το έντυπό υλικό μιας βιβλιοθήκης, την παράσταση ενός θεάτρου, τη βιωματική ξενάγηση σ’ έναν υπαίθριο αρχαιολογικό χώρο. (Αντζουλάτου- Ρετσίλα, 2005, Δάλκος,  2000,  Νάκου,  2001 )

Η απώλεια μιας αίσθησης (ακοής, όρασης,) ή μιας ικανότητας (κινητικής, λεκτικής) ασκεί λοιπόν μεγάλη και σημαντική επίδραση στον τρόπο με τον οποίο εκτελεί διάφορες δραστηριότητες, ο ανάπηρος άνθρωπος. Παράδειγμα η αφή για τους τυφλούς θεωρείται η βασική αίσθηση για τη συλλογή κι ερμηνεία των πληροφοριών. Με την ακοή μπορούν να κατανοήσουν ένα έντυπο υλικό εξίσου καλά όπως κι οι βλέποντες, ενώ άλλοι άνθρωποι με αναπηρίες βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους για να χειριστούν τις εκάστοτε πληροφορίες και να τις κάνουν κτήμα τους, προσφέροντας έτσι, τις ίδιες δυνατότητες, την ίδια συμμετοχή και πρόσβαση σε όλους τους ανθρώπους με ή χωρίς αναπηρία. 

Ο όρος «πρόσβαση», λοιπόν αφενός σχετίζεται με τη φυσική πρόσβαση στους χώρους, αφετέρου όμως συνδέεται και με τη βαθύτερη έννοια της συμμετοχής όλων των ανθρώπων στην κοινωνική ζωή. Η προσβασιμότητα τα τελευταία χρόνια και σύμφωνα με το άρθρο 27 «Παγκόσμια Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων» επισημάνθηκε πως « όλοι έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν ελεύθερα στην πολιτιστική ζωή μιας κοινότητας, να απολαμβάνουν τις τέχνες, να μοιράζονται την πρόοδο της επιστήμης και τα οφέλη της». Παρόλο όμως τις προσπάθειες που γίνονται σ’ αυτό το καίριο ζήτημα, η προσπελασιμότητα σε  χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος  δεν έχει εξασφαλιστεί πλήρως.

Πράγματι στην Ελλάδα από το 2003 και με  νόμο που ψηφίστηκε  για την «Προσβασιμότητα των Αμεα στις πολιτιστικές υποδομές»  και με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004 υλοποιήθηκαν σημαντικές παρεμβάσεις κι έργα για την ομαλή εξασφάλιση της προσβασιμότητας σε εγκαταστάσεις, προσφέροντας μια καλύτερη εξυπηρέτηση των αναπήρων, που αποτελούν τη νέα πρόκληση για τη σύγχρονη και διαρκώς εξελισσόμενη κοινωνία. Παράλληλα, με το συνεχές ενδιαφέρον που δείχνει η πολιτεία για το συγκεκριμένο ζήτημα, έχουν συσταθεί διάφορα σωματεία ατόμων με αναπηρία στο εξωτερικό και στην Ελλάδα για την προώθηση της βελτίωσης της προσβασιμότητας σε όλους τους χώρους του πολιτισμού.  Βασικά ερωτήματα λοιπόν, τα οποία πρέπει να προβληματίσουν τις τεχνικές και πολιτιστικές αρχές είναι, πώς θα εισέρχονται τα άτομα με αναπηρία στους χώρους αυτούς, με ποιό τρόπο θα γίνεται αντιληπτή και κατανοητή η ξενάγησή τους, και γενικότερα πώς θα εξυπηρετούνται καλύτερα στους συγκεκριμένους χώρους από  αρμόδιους φορείς.

Ανακεφαλαιώνοντας καταλήγουμε  στο συμπέρασμα, ότι πρέπει  να αναλύσουμε, πως οι άνθρωποι με αναπηρίες μπορούν να αποκομίσουν τις απαραίτητες γνώσεις κατά τις επισκέψεις τους σε τέτοιους χώρους. Επιπλέον κατά πόσο  αυτοί οι χώροι είναι υλικοτεχνικά έτοιμοι να τους υποδεχτούν και να τους εξυπηρετήσουν,  ακόμη αν η επιμόρφωση των ατόμων που εργάζονται σε πολιτιστικούς χώρους είναι επαρκής σε θέματα αναπηρίας και τέλος ποιες δράσεις και νομοθετήματα  υποστηρίζουν την ομαλή προσβασιμότητά τους.