Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

Διπλωματική εργασία τής Μαρίας Στεργίου με θέμα «Η Πρόσβαση των Ατόμων με Προβλήματα Όρασης σε Χώρους Πολιτισμικού Ενδιαφέροντος: Κοινωνικές & Εκπαιδευτικές Διαστάσεις». Τρίτο μέρος (Εισαγωγή).

Εισαγωγή

Η αναγκαιότητα εκπόνησης της συγκεκριμένης μελέτης έγκειται στο γεγονός ότι οι κοινωνίες στον 21ο αι. επιθυμούν όχι μόνο να λέγονται αλλά και να είναι πολιτισμένες. Οι χώροι πολιτισμικού ενδιαφέροντος κυρίως στην Ελλάδα δεν έχουν λάβει ουσιαστική μέριμνα για την προσβασιμότητα των ανάπηρων πολιτών τους.  Η προσβασιμότητα δεν αφορά μόνο τη μετακίνηση και διέλευση των ανθρώπων σε ένα χώρο αλλά πιο ουσιαστικά είναι αυτή που επιλύει τις φαινομενικά καθημερινές δυσκολίες που καλούνται μόνοι τους τα άτομα με αναπηρίες, να ξεπεράσουν και να ενταχθούν με δική τους προσπάθεια στο κοινωνικό γίγνεσθαι.  Πράγματι, η παιδεία είναι αυτή που καλλιεργεί το σεβασμό, την αναγνώριση ίσων ευκαιριών, αδιαφορώντας για τις όποιες ιδιαιτερότητες των μελών μιας κοινωνίας. 

Με αυτές τις σκέψεις κι αναζητήσεις αλλά και με ειλικρινά συναισθήματα για την κοινωνία των ατόμων με προβλήματα όραση, θέλησα να προσπαθήσω να διερευνήσω και να προσεγγίσω το θέμα μέσα από τα δικά τους  μάτια, τα μάτια της «ψυχής» τους που είναι «αλάνθαστα» και τα έχουν συνεχώς «ορθάνοιχτα». Αρχικά λοιπόν, στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται μια προσπάθεια προσέγγισης των θεωρητικών μοντέλων αναπηρίας, τα οποία προκαλούν το ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς πως εκφράζουν τις κοινωνικές αντιλήψεις κάθε εποχής. Φτάνοντας στο σημείο σήμερα μέσα κι από δικούς τους αγώνες να αντιμετωπίζονται από τις πολιτισμένες σημερινές κοινωνίες ως ισάξια μέλη τους. 

Εν συνεχεία, αναφέρονται τα χαρακτηριστικά των ατόμων με προβλήματα όρασης, καθώς είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε ότι αυτοί οι άνθρωποι υπάρχουν και παρόλο τις ιδιαιτερότητές τους στέκονται όρθιοι για να αντιμετωπίσουν κάθε πρόκληση σε κοινωνικό, εκπαιδευτικό κι επαγγελματικό επίπεδο. Επιπροσθέτως διασαφηνίζεται πως, οι πολιτισμικοί χώροι προσπαθούν τα τελευταία χρόνια να κάνουν τις εγκαταστάσεις τους και τις συλλογές τους  πιο προσιτές  σε άτομα με κάθε είδους αναπηρία. Μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τα οποία προετοιμάζουν και προωθούν την κοινωνική, την εκπαιδευτική και πολιτισμική ένταξη και των ατόμων με προβλήματα όρασης, εμπλουτίζοντας τις περιηγήσεις τους με στοιχεία απτικής κι ηχητικής αναπαράστασης. 

Τέλος, στη δεύτερη ενότητα, στο ερευνητικό κομμάτι της μελέτης εξετάζονται μέσα από τις απόψεις των συμμετεχόντων, οι ελλείψεις του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που ακόμη και σήμερα είναι αρκετές, η κοινωνική αδράνεια κι αδιαφορία από τους συμπολίτες τους, που καλούνται συνεχώς να αντιμετωπίσουν και να παλέψουν μόνοι τους για μια κοινωνία χωρίς όρια, διακρίσεις, δισταγμούς και φραγμούς αλλά κι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν για την επαγγελματική τους ένταξη κι αποκατάσταση.  Αν και το δείγμα της έρευνας είναι μικρό αλλά πλήρως αντιπροσωπευτικό, ευελπιστώ η συγκεκριμένη μελέτη να δώσει το έναυσμα  σε μεταγενέστερες έρευνες  να αφυπνίσουν τους Εθνικούς Πολιτιστικούς Φορείς να επιλύσουν το ζήτημα της προσβασιμότητας όλων των ανθρώπων και να μη μένουν αμέτοχοι, διότι έτσι αποκλείουν τα άτομα με αναπηρίες, από το βωμό της γνώσης.